Nieuwe regelgeving speed pedelec: veranderingen en voor- en nadelen

//Nieuwe regelgeving speed pedelec: veranderingen en voor- en nadelen

Nieuwe regelgeving speed pedelec: veranderingen en voor- en nadelen

Files vermijden en toch op tijd op uw werk aankomen; de interesse in speed pedelecs neemt de laatste jaren toe. Deze snelle elektrische fiets is vooral in trek bij forenzen. De files in en om de randstad nemen toe, maar op een normale fiets naar het werk is net te ver. Voor het woon-werk verkeer biedt de speed pedelec een mooie oplossing. Sinds 1 januari 2017 gelden er andere regels voor speed pedelecs. In dit artikel leest u hoe de situatie was, wat er verandert en welke voor- en nadelen er zijn.

Situatie voor 1 januari 2017
De speed pedelec, ook wel een high speed e-bike genoemd, is sinds 2012 te koop op de Nederlandse markt. Met elektrische trapondersteuning behaalt u een snelheid tot 45 kilometer per uur. Deze innovatie werd al snel door veel mensen omarmd en zien we steeds meer terug in het straatbeeld. In 2013 kochten slechts 171 Nederlanders een snelle elektrische fiets, terwijl er in 2015 3.490 speed pedelecs verkocht werden.

Verschil speed pedelec en e-bike
Wat maakt de speed pedelec anders dan een e-bike? Het belangrijkste verschil is de snelheid waarmee de fiets ondersteunt tijdens het trappen. Een speed pedelec behaalt snelheden tot 45 kilometer per uur, terwijl de e-bike tot 25 kilometer per uur trapondersteuning biedt. Ook is het motorvermogen van een speed pedelec aanzienlijk hoger dan de e-bike. Een speed pedelec heeft een vermogen tot 4.000 watt, terwijl een e-bike een vermogen tot 250 watt heeft. Voor bestuurders van e-bikes gelden dezelfde regels als voor fietsers.

Veranderingen per 1 januari 2017
Tot 1 januari 2017 kreeg de speed pedelec automatisch een (blauwe) snorfietskentekenplaat en moesten bestuurders zich houden aan de regels voor snorfietsen. Als gevolg van Europese wetgeving veranderden deze regels. Per 1 juli 2017 mag de speed pedelec alleen de weg op met een (geel) bromfietskentekenplaat. Wanneer u na 1 januari 2017 een nieuwe speed pedelec koopt, ontvangt u een bromfietskenteken. Als u een speed pedelec heeft aangeschaft voor 1 januari 2017 ontvangt u van de RDW een gele kentekenplaat. Hoe dit werkt leest u hier.

Belangrijkste verkeersregels voor speed pedelec
Per 1 januari 2017 gelden voor zowel speed pedelec als bromfietsers dezelfde regels. Hieronder leest u de belangrijkste regels:

  • Op de rijbaan geldt een maximum snelheid van 45 km/u;
  • Op een bromfietspad binnen de bebouwde kom geldt een snelheid van 30 km/u en buiten de bebouwde kom mag u niet harder dan 40 km/u;
  • U bent zestien jaar of ouder;
  • U bent in het bezit van een bromfietsrijbewijs (categorie AM). Wanneer u in bezit bent van een autorijbewijs (categorie B) of een motorrijbewijs (categorie A), hoeft u geen apart bromfietsrijbewijs te behalen;
  • Een goedgekeurde bromfietshelm (ECE 22.05-norm) of speed pedelec-helm (NTA 8776:2016-norm) is verplicht;
  • Uw speed pedelec is voorzien van een (gele) bromfietskentekenplaat. Dit is verplicht per 1 juli 2017;
  • U heeft een verzekering tegen wettelijke aansprakelijkheid (WA);
  • Het is verboden op het fietspad te rijden. U rijdt op het fiets/bromfietspad of op de rijbaan;
  • U heeft uw kentekenbewijs altijd bij u.

Voor- en nadelen nieuwe regelgeving
De invoering van de nieuwe regels inzake de speed pedelec heeft voor- en nadelen. Omdat de speed pedelec niet meer op een fietspad mag rijden, wordt het fietspad veiliger voor andere weggebruikers. Dit geldt voornamelijk voor de kwetsbare weggebruikers zoals ouderen en kinderen. Voor hun is het lastig inschatten met welke snelheid een speed pedelec hun tegemoet komt rijden. Wel kunnen speed pedelec bestuurders zich onveilig voelen als zij verplicht op de rijbaan moeten fietsen. Een snelheid van 45 kilometer per uur bereikt u pas wanneer u zelf stevig mee trapt. Voorheen gold een helmadvies voor speed pedelec bestuuders, maar sinds 1 januari 2017 is het dragen van een goedgekeurde bromfietshelm (ECE 22.05-norm) of speed pedelec-helm (NTA 8776:2016-norm) verplicht. Bromfietshelmen zijn gemaakt voor bestuurders die geen inspanning hoeven te leveren en ventileren nauwelijks. Het dragen van een speed pedelec helm wordt daarom geadviseerd.

[product_category category=”speed-pedelecs” per_page=”3″ columns=”3″ orderby=”title” order=”asc”]
Bekijk ons aanbod speed-pedelecs

Bronnen: rijkswaterstaat.nl, bovagrai.info

2017-09-18T09:44:51+00:00 8 mei, 2017|Nieuws|0 Reacties

Geef een reactie

Vrijwaring

Fietslease Holland is op geen enkele wijze verbonden aan Ambachtlease, voorheen Fiets Lease Holland. Ambachtlease is een partij die een eigen werkwijze en beleidsvoering heeft en niet correspondeert met Fietslease Holland. Fietslease Holland heeft op 29-03-2016 de handelsnaam overgenomen van het toenmalige Fiets Lease Holland, welke daarna is doorgegaan onder de naam Ambachtlease.

SBB Erkend Leerbedrijf

Fietslease Holland is SBB erkend leerbedrijf voor de volgende MBO opleidingen:

- Commercieel medewerker niveau 3
- Junior Accountmanager niveau 4

Leerbedrijf ID: 100417322